Blog

Főoldal > Blog

A kávé hatása szervezetünkre

A kávé hatása szervezetünkre

A kávé az egyik legnépszerűbb ital a földön, ezért nagyon sokan vizsgálják az emberi szervezetre kifejtett hatását. Lehet olyan cikkeket olvasni, melyek szerint a kávé nagyon egészséges, olyat is, ami azt állítja, hogy igen csak káros. Az igazság valahol félúton van: vannak jó és rossz hatásai is a kávénak, ezeket foglaltuk össze cikkünkben.

Milyen anyagokat tartalmaz a kávé?

Sokak számára meglepő lehet, de a kávé rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Az alábbiakban azt láthatjuk, hogy pontosan mik ezek és egy csésze kávé (250 ml) az ajánlott napi beviteli érték hány százalékát tartalmazza.

  • B2 vitamin: 11%
  • B5 vitamin: 6%
  • B1 vitamin: 2%
  • B3 vitamin: 2%
  • Folsav: 1%
  • Mangán: 3%
  • Kalicum: 3%
  • Magnézium: 2%
  • Foszfor: 1%

Antioxidánsok a kávéban - fenilpropánsav és polifenol

Ezeken felül a kávé nagyon sok antioxidánst tartalmaz. Ezek közül az egyik a fenilpropánsav, amely nagy szerepet játszik a szabad gyökök semlegesítésében. A másik fontos antioxidáns csoport, amiket a kávé tartalmaz a polifenolok. Ezek bizonyítottan segítenek megelőzni szívbetegségeket, a rák néhány fajtáját és a kettes típusú cukorbetegséget.

Bogyós gyümölcs vagy kávé+tea, mint antioxidáns?

Bár a kávé csak a 11. helyen szerepel az ételek és az italok között antioxidáns tartalom szempontjából, mégis sok embernek ez és a tea jelenti a legnagyobb antioxidáns beviteli forrást napi szinten. Az első 10 helyen elég sok bogyós gyümölcs van, de azokból átlagosan jóval kevesebbet és kevesebbszer fogyaszt az ember, mint kávéból vagy teából.

A kávé hatása a szervezetünkre

Koffein, a kávé hajtóereje

A kávé sok jó és rossz hatását is a benne lévő koffeinnek köszönheti. Ha mértékkel fogyasztjunk a koffeint, akkor javíthatja a kedvünket, segíti az emésztésünket és növeli a mentális és fizikai teljesítményünket is. Fontos még megjegyezni, hogy az egyének koffeinre való reakciója nagyban függ a genetikai adottságoktól, így előfordulhat, hogy ugyanakkora mennyiségű kávé valakire még pozitív, másra pedig már negatív hatást fejt ki. Ha túl sok koffeint viszünk be a szervezetünkbe, akkor a következő negatív hatásokat tapasztalhatjuk:

  • Szorongás: A koffein egyik hatása, hogy növeli az éberséget. Azonban ha túl sokat fogyasztunk belőle, akkor ez az éberség átcsaphat szorongásba és idegességbe.
  • Inszomnia: A koffein egyik legtöbbre tartott hatása az, hogy segít ébren maradni. Ha azonban túl sokat fogyasztunk belőle, akkor nehezebben is tudunk elaludni, amikor kellene, illetve az alvás mennyisége és minősége sem lesz optimális.
  • Függőség: A jó hír az, hogy ha mértékkel fogyasztunk napi szinten kávét, akkor alacsony eséllyel alakul ki függőség. Azok viszont, akik nagy mennyiségű kávét isznak naponta, és ezzel együtt a koffein bevitelük is magas, megfigyelhetik magukon az “elvonási tüneteket”, ha hosszabb időt kell kávé nélkül átvészelniük: fáradtság, fejfájás.
  • Magas vérnyomás: Nagyon sokszor olvashatjuk, hogy a kávé fogyasztása megemelheti a vérnyomást, pedig ez csak részben igaz. A koffein valóban megemeli a vérnyomást, de ez csak időszakos és leginkább azoknál az embereknél figyelhető meg, akik nem fogyasztanak rendszeresen koffeint tartalmazó italokat.

A kávé jötékony hatásai

Melyek a kávé jótékony hatásai?

A kávé jótékony hatásai közül már említettünk néhányat a cikkünk elején, ezek kívül is van azonban jó pár:

  • Elősegíti a zsírégetést: A kávéban lévő koffein az egyike azon kevés természetes anyagoknak, amelyek elősegítik a zsírégetést. A zsírégető hatása mellett pedig a fizikai teljesítményünket is tudja növelni egy csésze kávé edzés előtt.
  • Csökkenti az Alzheimer és a Parkinson-kór kialakulásának esélyét.
  • Védi a májat: A máj egy nagyon fontos, rengeteg funkcióval bíró szervünk, így a védelme elengedhetetlen. Szerencsére a kávé ebben is segít nekünk: azoknál, akik rendszeres kávéfogyasztók a cirrózis kialakulásának esélye sokkal kisebb, mint akik egyáltalán nem isznak kávét.
  • Csökkentheti a rák kialakulásának esélyét: A rák vezető szerepet tölt be az elhalálozások esetében. A májrák a harmadik, a végbélrák pedig a negyedik leggyakoribb a rákos megbetegedések között. Több tanulmány is kimutatta, hogy azoknál alacsonyabb ennek a két típusnak a kialakulása, akik napi rendszerességgel fogyasztanak kávét.

Melyek a kávé negatív hatásai?

A kávé negatív hatásai közül néhányat már említettük a koffeinról szóló részben, azonban van még néhány amit meg kell említenünk:

  • A kávé fogyasztása kiválthatja és erősebbé teheti a reflux és a gyomorégés tüneteit.
  • A túlzott kávéfogyasztás megnövelheti terhesség alatt a vetélés esélyeit. Az általánosan elfogadott álláspont sokáig az volt, hogy napi 2-3 csésze kávé elfogyasztása még nem jelent különösebb rizikót terhesség alatt, azonban a legújabb tanulmányok szerint ez inkább csak 1-2 csészére igaz. Ha pedig biztosra akarunk menni, akkor ajánlatos elhagyni a kávét a terhesség teljes ideje alatt.
  • A szupermarketekben és nagy kávézó láncokban kapható kávék egy részében rengeteg sok cukor, zsír és ezáltal felesleges kalória van. Ezeknek a fogyasztása pedig természetesen nem túl egészséges.

Mennyi kávé fogyasztása ajánlott?

Ahogy azt olvashattuk a legtöbb esetben a kávé negatív hatásai akkor jelentkeznek, ha túlzott mennyiséget (4 csészétől felfelé) fogyasztunk. Míg a pozitív hatásai már kis mennyiségnél érezhetők. Mindenképpen érdemes tehát arra figyelni, hogy mennyi kávét iszunk egy nap.

Számos tanulmány szerint, az 1-2 csésze az ideális szám.

Értelemszerűen az sem mindegy, hogy milyen kávé az, amit megiszunk. Próbáljuk meg elkerülni a hangzatos fantázianevekkel rendelkező cukorral telepumpált italokat és válasszunk helyette egyszerűbb, de jóval egészségesebbeket. Végül pedig ne feledjük, hogy a kávé mindenkire más hatással van. Ha tehát a negatív hatásai közül tapasztalunk valamit, próbáljuk meg csökkenteni az adagunkat és figyeljük meg, hogy mi történik.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a kávé fogyasztás esetében is az az aranyszabály érvényesül, mint az élet sok-sok más területén: a mértékletesség.
 

Nézd meg tanfolyamainkat is!